Myśląc „samochód z jedzeniem” jeszcze nie dawno wyobrażaliśmy sobie starą, szarą ciężarówkę. Najczęściej stojącą na targowisku, sprzedającą kurczaki z rożna i inne przekąski pełne pustych kalorii. Na szczęście czasy się zmieniły. Popularni szefowie kuchni, restauratorzy i smakosze zachwycają się pomysłem serwowania jedzenia na ulicy.
Food Truck to także pomysł na mały biznes dla tych, którzy nie chcą siedzieć przez 8 lub więcej godzin za biurkiem. Pomysł jest bardzo prosty. Jednak utrzymanie wszystkiego na odpowiednim poziomie to prawdziwe wyzwanie. Zdarza się, że właściciele Food Trucków pracują po 60 godzin tygodniowo a nawet dłużej. Nagroda jednak może być tego warta – od zwrócenia uwagi mediów poprzez rzesze fanów na portalach społecznościowych, aż po satysfakcję zadowolonych Klientów, którzy tylko czekają na Twój przyjazd.
Dla wszystkich, którzy przymierzają się oraz dla przypomnienia wszystkim tym, którzy już rozpoczęli tego typu działalność – przedstawiamy 10 kroków do tego aby Wasz biznes rósł w siłę.
1. Kup ciężarówkę lub przyczepę
Ciężarówka lub przyczepa przeznaczona do prowadzenia usług gastronomicznych musi spełniać szereg wymogów formalnych – począwszy od bezpieczeństwa aż po Sanepid. Warto skorzystać w tej sytuacji z pomocy specjalistów INSTANCO, którzy pomogą w wyborze odpowiedniej ciężarówki, a następnie zaprojektują i wyposażą samochód zgodnie z potrzebami i wymogami. Można też zakupić samochód używany, który będzie przeznaczony do remontu. Taką ciężarówkę należy następnie wyposażyć w sprzęt gastronomiczny przystosowany do menu, jakie będzie w nim serwowane.
Przed zakupem i wyposażeniem samochodu nie zapomnij jednak dokładnie zaplanować tego, co będzie potrzebne. Jeśli będziesz serwować pizzę lub inne przekąski, przygotowywane na miejscu – samochodzie, to przyda się więcej miejsca. Jeśli natomiast będziesz przygotowywać wstępne dania w kuchni stacjonarnej, wystarczy mniejsza ciężarówka.
2. Znajdź niszę
Jak w każdym biznesie. Samo jego założenie oparte o to, że będziesz serwować jedzenie, to nie wszystko. Zastanów się, w jaki sposób możesz się wyróżnić na tle innych.
Możesz zapomnieć o taco i zimnych kanapkach. Postaw na własny pomysł. Można spotkać Food Trucki serwujące dania dla smakoszy, inspirowane światowymi kuchniami, zdrowe jedzenie, własne napoje, słodycze wykonywane samodzielnie, np. unikalne czekolady o różnych smakach. Przepisem na sukces będzie więc znalezienie swojej własnej niszy i stanie się w niej ekspertem. Zobacz jakiego rodzaju Food Trucki już można spotkać w Twojej okolicy i zaproponuj dla nich ciekawą alternatywę.
3. Stwórz plan
Tak samo, jak w przypadku innych rodzajów biznesu, poświęć swój czas na stworzenie biznes planu. Policz dokładnie pieniądze, które musisz wydać na początek – na samochód, jego wyposażenie i reklamę. Następnie zaplanuj ile wyniosą Twoje koszty stałe co miesiąc. Będą to pieniądze, które wydasz na produkty, benzynę czy wynagrodzenie. Policz ile miesięcznie musisz zarobić, aby wyjść na zero. Spróbuj oszacować ilu Klientów i za jaką kwotę dziennie będziesz obsługiwać. Wszystko to pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie czy plan jest dobry i czy obrana droga przyniesie sukces.
4. Zdobądź finansowanie
Jak już powstanie pomysł na Twoją niszę i na to, jak ma wyglądać samochód, pomyśl o tym skąd wziąć pieniądze na to wszystko. Jeśli masz wystarczająco dużo oszczędności, to problem może być już rozwiązany. Jeśli nie, to możesz poszukać wspólnika, który wyłoży pieniądze lub udać się do instytucji, które takiego finansowania udzielą (np. banki, fundusze). Firma INSTANCO pomaga w uzyskaniu finansowania, niezbędnego do zakupu samochodu wraz z jego wyposażeniem.
5. Ubezpiecz się
Będziesz prowadzić biznes na kółkach i w tym przypadku potrzebne są dodatkowe ubezpieczenia Twojego mienia. Najlepiej będzie, jeśli udasz się do agenta ubezpieczeniowego i dokładnie przedstawisz swoją sytuację. Oczywiście podstawowe będzie tutaj ubezpieczenie samego pojazdu od Odpowiedzialności Cywilnej i Auto Casco ale także ubezpieczenie wyposażenia które może być przedmiotem kradzieży lub zniszczenia na skutek wypadku.
6. Zdobądź pozwolenia
Masz prawo jazdy, aby prowadzić tego rodzaju pojazd? Dowiedz się czy wystarczy standardowa licencja typu B. W zależności od miasta, i przepisów tam panujących możesz potrzebować pozwolenia na postój w wybranym przez siebie miejscu. Może się okazać, że będziesz zmuszony do wynajmowania miejsca na prywatnym parkingu. Poszukaj takiego, obok którego będą przewijały się spore ilości ludzi.
W przypadku Food Trucka, tak samo jak w przypadku stacjonarnego lokalu gastronomicznego potrzebne będą też odpowiednie dokumenty i zgłoszenia do Sanepidu czy Straży Pożarnej. Dowiedz się czy będziesz mógł sprzedawać alkohol i jeśli tak, to postaraj się o odpowiednią koncesję.
7. Znajdź swoje miejsce
Będziesz mieć do czynienia z dość dużym pojazdem. Być może nigdy wcześniej nie miałeś okazji takiego prowadzić. Dotyczy to także parkowania. Będzie Ci potrzebne trochę więcej miejsca zarówno na sam postój jak i na manewrowanie. Twoje miejsce postoju podczas pracy powinno być wyposażone w dostęp do energii elektrycznej a także odpływ i zasilanie w wodę. Dokładnie przemyśl, w jaki sposób rozwiążesz te problemy. Pomyśl też o tym, gdzie samochód będzie parkowany po godzinach pracy. Jeśli mieszkasz w budynku wielorodzinnym, to czy nie będzie on utrudniał wyjazdu innym współlokatorom. Czy samochód będzie bezpieczny na ulicy po zmroku?
8. Współpracuj
Food Truck to nie tylko postój w jednym wybranym miejscu. Podejmij współpracę z agencjami eventowymi. Na organizowane przez nich wydarzenia często zapraszane są Food Trucki zamiast standardowego cateringu. Podtrzymuj swoje kontakty i zadbaj o zdobywanie nowych. To teraz część Twojej pracy. Dołącz do lokalnych stowarzyszeń, dzięki czemu zdobędziesz dodatkowe kontakty. Zadbaj o to by Twoi Klienci polecali Cię innym.
9. Bądź w Social Media
Zrób pożytek ze swojego konta na Facebooku i Twitterze, i zrób szum wokół swojego interesu, tak aby Twoi obecni oraz przyszli Klienci w łatwy sposób mogli Cię znaleźć. Zadbaj o to, by oferta na stronie była zawsze aktualna. Podawaj też miejsce swojego aktualnego oraz przyszłego pobytu. Wejdź w interakcję ze swoimi fanami. Pozwól im zagłosować na nowości, które mogą pojawić się w menu.
10. Rośnij
Jeśli wszystkie powyższe punkty zostały przez Ciebie zrealizowane to czas na działanie. Zdobywaj nowych Klientów i sprzedawaj coraz więcej dań. Możesz sprzedawać t-shirty z logo swojego Food Trucka – zarówno stacjonarnie jak i w sklepie online. Pozwoli to na pozyskanie żywych nośników reklamy Twojej firmy. Im bardziej unikalny będzie Twój biznes, tym trudniej będzie go podrobić i zabrać Klientów.