Wyposażenie kuchni w restauracji czy barze jest jednym z największych i najważniejszych rzeczy do wykonania. W zależności od profilu wyposażenie kuchni pochłonie od 20 do nawet 50% kwoty przeznaczonej na otwarcie biznesu. Jeśli otworzymy małe bistro lub bar wydamy przynajmniej 30 tysięcy. Jeśli będzie to duża restauracja będzie nam potrzebne nawet kilkaset tysięcy złotych. Możemy jednak zaoszczędzić 10 tysięcy , trzymając się kilku wytycznych.
Przystępując do planowania dobrze, jeśli znamy menu przyszłego lokalu. Dzięki temu będziemy wiedzieli jakich urządzeń nam potrzeba. Być może piec konwekcyjno-parowy lub płyta bezpośredniego smażenia nie będą konieczne ze względu na serwowane dania. Za to bardzo przydatna stanie się duża patelnia lub kuchenka z 6 palnikami. Na te pytania trzeba sobie odpowiedzieć przed otwarciem naszego nowego lokalu.
Dobrze jest, jeśli producent sprzętu, który kupujemy daje możliwość konsultacji. W tym konsultacji menu. Najlepiej, jeśli dostawca zrobi to wraz z projektantem oraz swoim konsultantem kulinarnym. Konsultacja z takim trio pozwoli na zaplanowanie kuchni, przystosowując ją do nowego menu, rozmiaru oraz rozkładu zaplecza kuchennego. Z takiej konsultacji można skorzystać m.in. w biurze Parima Project.
Mam mały budżet na wyposażenie i co dalej?
Mały budżet w tej branży może oznaczać spore problemy. Już sama specyfika branży wymaga sporego nakładu finansowego. Wymagania Gości są coraz wyższe. Należy też spełniać wymogi Sanepidu oraz wytyczne HACCP. Można odkupić sprzęt używany i poszukać go np. na portalach ogłoszeniowych. To rozwiązanie sprawdzi się zapewne w wielu przypadkach. Mimo wielu pozytywów (zwłaszcza finansowych) jest niestety sporo negatywnych stron takiego rozwiązania:
- MIEJSCE – Zakupując używany sprzęt często będzie on produkowany przez różnych dostawców. Może on być niekompatybilny z podstawami, przez co nie wykorzystamy przestrzeni pod kuchenką, gdzie moglibyśmy wstawić np. szafkę z szufladami tego samego producenta.
- WYMIARY – Sprzęty będą miały różne wymiary. W kuchni zrobi nam się labirynt, nie będzie to ergonomiczne i cała praca będzie wykonywana wolniej. Przez 2 powyższe punkty tracimy miejsce, potrzebne zwłaszcza na małych zapleczach.
- KOLEJNOŚĆ – Pracując w kuchni bardzo ważna jest kolejność wykonywania dań zimnych i ciepłych. Ważne aby potrzebne urządzenia były ustawione obok siebie, w odpowiedniej kolejności, tak aby usprawnić pracę.
- STAN URZĄDZEŃ – Nie zawsze jesteśmy w stanie ocenić stan techniczny używanych urządzeń. Być może do czasu jego zakupu przez nas działało bez zarzutu, co nie znaczy, że nadal tak będzie. Nie zawsze wiemy czy takie urządzenie uda się naprawić w razie awarii i kto zajmie się jego serwisem.
Negatywnych i pozytywnych stron, przy zakupie używanego sprzętu będzie oczywiście więcej, to tylko niektóre z nich. Warto jednak mieć na uwadze, że takie problemy mogą się pojawić.
Chcę nowy sprzęt gastronomiczny, ale szukam oszczędności
W takim razie pomyśl o koncepcie zaprojektowanym specjalnie dla Ciebie. Takie rozwiązania są szczególnie cenione. Warto skorzystać z usług producenta, który takie rozwiązania oferuje. Najlepiej, aby był to dostawca z własną fabryką, bo wtedy łatwiej sprosta naszym oczekiwaniom i będzie elastyczny w kwestii rozwiązań. Producentem, który dostarcza tego rodzaju rozwiązania jest Instanco.
Dodatkowo producent, we współpracy z projektantem oraz kucharzem przygotuje takie rozwiązanie, aby zawierało sprzęt potrzebny do przygotowywania dań z naszego menu, będzie ergonomiczny i zajmie jak najmniej miejsca. Warto zwrócić także uwagę, aby taka oferta zawierała także przygotowanie wszelkich niezbędnych pozwoleń.
Ważny jest też serwis, gotowy do jak najszybszej reakcji w naszym lokalu. Przez niedziałający sprzęt tracimy pieniądze i zaufanie naszych Gości a tego każdy właściciel lokalu gastronomicznego chce przecież uniknąć. Sprawdźmy jak szybko serwis naprawi sprzęt w razie awarii i czy udostępni urządzenia zastępcze.
Zwróćmy także uwagę na to czy dostawca przeszkoli personel w zakresie używania nowego sprzętu. Być może daje też możliwość skorzystania ze szkoleń z nowych technologii, pod okiem najlepszych szefów kuchni.
Skompletowanie nowego sprzętu, w postaci konceptu, dopasowanego idealnie do naszych potrzeb może dodatkowo spowodować, że w naszym portfelu pozostanie 10 tysięcy złotych a nawet więcej – w zależności od ostatecznego projektu.
Outlet i wypożyczalnia gastronomiczna
Wielu producentów oferuje także sprzęt outletowy, czyli taki, który wcześniej był pokazywany np. na targach i wystawach. Sprzęt ten jest zazwyczaj pełnowartościowy. Bardzo rzadko posiada uszkodzenia wizualne (np. zarysowania), ale jest w pełni sprawny technicznie. Możemy go natomiast uzyskać za ułamek początkowej ceny.
W chwili obecnej producenci oferują również możliwość wypożyczenia sprzętu na krótki ale też dłuższy okres. Musimy jednak to przekalkulować. Jeśli mamy sprecyzowane menu, to wiemy jakiego sprzętu potrzebujemy. Jeśli chcemy przetestować nowe dania w menu i potrzebujemy kolejnego urządzenia – wypożyczmy je a jeśli pomysł okaże się trafiony – kupmy. Jeśli potrzebujemy urządzenie do użytku zaledwie kilku razy w roku – być może warto zrezygnować z dania, które taką potrzebę generuje, bo okazuje się to nieopłacalne.