Sekretem dobrej restauracji są nie tylko wyborne dania. To ludzie tworzą klimat – a więc ich kreatywność, podejście do działania, sposób bycia i zmysł estetyki, dzięki któremu wnętrza wyglądają tak, że chce się do nich wracać. O jakich elementach trzeba szczególnie pamiętać?
Nazwa i logo
Od dawna wiadomo, że „liczy się pierwsze wrażenie”. Jego siłą są nazwa lokalu oraz logo. Nazwa musi być zarówno łatwa, jak i unikatowa, dopasowana do charakteru miejsca czy rodzaju kuchni, jaką oferujemy. Logo z kolei, jako znak rozpoznawczy restauracji, ma zapadać w pamięć i zachęcać do wejścia. Te dwa elementy będą inaczej się prezentować, gdy specjalnością zakładu są dania regionalne, a inaczej, gdy serwujemy autorskie przepisy mistrza hiszpańskiej paelli.
Charakter lokalu
Identyfikacja wizualna lokalu musi być spójna – skorelowana z oferowaną kartą dań, a także grupą docelową, do której chcemy trafić. W klasycznej restauracji postawmy na eleganckie białe obrusy i dekoracje, we włoskiej pizzerii niech dominują słoneczne akcenty rodem z Italii, a w małym rodzinnym bistro klimat niech kształtują stare lampy czy urocza komoda znaleziona na pchlim targu.
Kolory
Warto odrobić lekcję z psychologii barw, by dowiedzieć się, jakie emocje mogą wywoływać poszczególne tonacje. Starajmy się unikać w nadmiarze nasyconych zieleni, purpury czy granatu, ponieważ mogą one „przytłoczyć” wystrój. Dobrym rozwiązaniem okażą się ciepłe czerwienie, żółcie czy neutralne biele, szarości, brązy oraz beże.
Meble
Meble to elementy, które należy skonfrontować ze stylem panującym w restauracji. Jeśli zależy nam na uzyskaniu nowoczesnego designu, wybierzmy proste, minimalistyczne wzory. Gdy z kolei myślą przewodnią jest swojska atmosfera, lepiej pokusić się o twórczy eklektyzm, który słynie z poczucia przytulności.
Oświetlenie
Determinantą przyjemnej atmosfery jest światło. Odpowiada ono za wrażenia estetyczne, ale ma też znaczenie praktyczne, ponieważ podkreśla detale serwowanych potraw czy nawet – co ważne w świecie opanowanym przez portale społecznościowe – pozwala w korzystny sposób uwiecznić danie na zdjęciu, stanowiąc ważną część marketingu rekomendacji.
Przestrzeń
Ustawienie mebli także będzie miało wpływ na odczucia klientów, dlatego warto na własnej skórze sprawdzić, czy układ stolików i krzeseł nie sprawi, że będziemy czuli się „osaczeni”. Odpowiednia ilość przestrzeni dookoła pozwoli czuć się swobodniej, a to z kolei może być czynnikiem, dla którego goście będą wracać.
Menu
Bezapelacyjnie należy dbać o świeżość i staranność przygotowanych posiłków. Nie bez znaczenia jest też sam wygląd karty dań. Może to być lista potraw wypisana na czarnej tablicy albo stylowy jadłospis wydrukowany na ozdobnym papierze – jedno jest pewne, ten element musi być spójny z designem lokalu.
Muzyka
Warto dopasować repertuar do kuchni, jaką serwujemy. Francuskie bistro niech wypełnią nuty piosenek Edith Piaf, a regionalną karczmę szlagiery, które porwą uczestników biesiady do tańca. Od klimatu miejsca zależy też głośność muzyki. W lokalu nastawionym na dużą ilość gości możemy nieco podkręcić regulator, natomiast w kameralnych knajpkach lepiej zdecydować się na „muzykę w tle”.
Personel
Do prowadzenia restauracji nie wystarczy utalentowany Szef Kuchni, ponieważ na atmosferę lokalu wpływa cała obsługa – w szczególności kelnerzy, którzy mają bezpośrednią styczność z gośćmi. To oni budują pozytywny wizerunek firmy, dlatego ich wygląd oraz zachowanie powinny być dostosowane do charakteru miejsca. Dobre maniery i znajomość zasad savoir-vivre będą wymagane w ekskluzywnych restauracjach, natomiast w osiedlowym pubie możemy postawić na bardziej swobodny sposób bycia.
Wirtuozeria smaków na talerzu, ujmujące wnętrze, nastrojowe oświetlenie i przyjazny personel – to tylko wstęp do wymagań, które stoją przez początkującym restauratorem. Sukces miejsca zależy do wielu czynników, ale wszystkie składają się na jedno – spójną identyfikację wizualną; od szyldu wiszącego nad drzwiami, po kartę dań, muzykę, kolory i dekoracje.
Wpis powstał we współpracy z redakcją bloga morizon.pl.